তিরোধানে স্বামীজী
তিরোভাবে স্বামীজী ... ১
"ভবানী ভাই, আমি আর বাঁচব না |" মহাসমাধির মাত্র কয়েক মাস আগে হেদুয়া পার্কের সামনে দাঁড়িয়ে স্বামীজী এই মর্মবিদারক কথাগুলো বলেছিলেন বাল্যবন্ধু ব্রহ্মবান্ধব উপাধ্যায়কে | তিনি বলেন যে তাঁর কাজ অসমাপ্ত রয়ে যাবার সম্ভাবনা কারণ তখন তাঁর শরীর রোগে রোগে জর্জরিত | এর ঠিক কয়েক মাস পর, ৪ঠা জুলাই, ১৯০২ সালে স্বামীজী চলে গেলেন |
রচয়িতা : সুগত বসু (Sugata Bose)
SWAMIJI IN EARTHLY WITHDRAWAL ... 1
"Bhavāni Bhāi, I will not live longer." Just a few months before his mahāsamādhi, standing near the Heduā Park, Swamiji lamented thus to his boyhood friend Brahmabāndhav Upādhyāy. He said that his work would likely remain unfinished as his body was riddled with diseases. Just a few months from this day, on the 4th of July, 1902, Swamiji passed away.
Written by Sugata Bose
তিরোভাবে স্বামীজী ... ২
৪ঠা জুলাই, ১৯০২ | সকালে ৮টা থেকে ১১টা পর্যন্ত মঠের পুরোনো ঠাকুরঘর ও তার পাশে ঠাকুরের শয়নকক্ষে ধ্যান করলেন | জানলা খোলা রাখতেন সাধারণতঃ কিন্তু সেদিন সব বন্ধ করে বসলেন | ১১টার সময় বুত্থান | তারপর মঠপ্রাঙ্গনে পাদচারণ | নিজের মনে গুণ গুণ করে শ্যামা সংগীত গাইছেন, "শ্যামা মা কি আমার কালো রে, শ্যামা মা কি আমার কালো ?" পেছনে বাবুরাম মহারাজ ছিলেন, লক্ষ্য করেননি, এমনই ভাবে বিভোর | এক সময় বলে উঠলেন, "এই বিবেকানন্দ যা দিয়ে গেল তা আর এক বিবেকানন্দ এলে বুঝবে | কিন্তু কালে অসংখ্য বিবেকানন্দের আবির্ভাব হবে |" এই অমূল্য আত্মপ্রকাশ জীবনের শেষ দিনে ধরা রইল বাবুরাম মহারাজের শ্রুতিতে, স্মৃতিতে | নইলে হারিয়ে যেত কালের অতলগর্ভে |
পরিতোষপূর্ব মধ্যাহ্নের প্রসাদগ্রহণ | শরীরটা আজ অন্য দিনের চেয়ে অনেক ভাল, তাই খেতে খেতে নানা হালকা রঙ্গরসের কথা বলতে লাগলেন |
এরপর দুপুরে প্রায় টানা ঘন্টা তিনেক ব্রহ্মচারীদের পাণিনীর ব্যাকরণ পড়ালেন | পড়ানোর অনবদ্য প্রক্রিয়া | নিজের আধ্যাত্মিক অভিজ্ঞতার নিরিখে সূত্রগুলি বুঝিয়ে দিলেন | দেখতে দেখতে বিকেল হয়ে গেল |
চা ও সামান্য জলযোগ সেরে বাবুরাম মহারাজকে নিয়ে জি. টি. রোড ধরে টানা ঘন্টাভোর হাঁটলেন | আজ কত কথা হল প্রিয় গুরুভাইয়ের সাথে |
ফেরত পথে বললেন, বেলুড় মঠের সংলগ্ন জায়গা দেখিয়ে, "ওইখানে বেদবিদ্যালয় করবি |"
বাবুরাম মহারাজ : "আবার বেদবিদ্যালয় কেন ?"
স্বামীজী : "ওতে কুসংস্কার দূর হবে |"
মঠে ফিরলেন | সন্ধ্যে হয়ে এলো | বাবুরাম মহারাজ ঠাকুরের সন্ধ্যারতি করতে পুরোনো মন্দিরে গেলেন | স্বামীজী নিজ কক্ষে ফিরছেন | দেখলেন নীচের ঘরে এক ব্রহ্মচারীর মশারীটা ছিঁড়ে গেছে | সিঁড়ি দিয়ে উঠতে উঠতে জনৈক সাধুর হাতে টাকা দিয়ে বললেন, "ওর জন্য একটা নতুন মশারী কিনে দিস |"
রচয়িতা : সুগত বসু (Sugata Bose)
SWAMIJI IN EARTHLY WITHDRAWAL ... 2
4th July, 1902. In the morning from 8 to 11 he meditated in the old shrine and in the adjoining rest room of Thakur. Usually he kept the windows open but had them shut this day. At 11 he alighted from his seat of meditation, a luminous being transported from another world. Thereafter, he paced up and down in the adjoining courtyard. He was humming in his own lost mind a devotional song on Kāli, "Is my Mother Shyāmā of dark visage? Oh, is my Mother Shyāmā of visage dark?" Close behind him was Bāburām Mahārāj. He was oblivious of his presence, so wrapped was he in his entranced mood. At one point he soliloquised, "What this Vivekananda has given to the world, it will take another Vivekananda to comprehend. But in the annals of time countless Vivekanandas will be born." This priceless self-disclosure remained enshrined in Bāburām Mahārāj's mind, in his memory, what would otherwise have been lost to posterity for good.
He partook of the noon prasād gleefully. This day he was feeling inordinately well. He entertained all with his wit while having lunch.
Post lunch he taught the brahmachāris Pānini's grammar for three hours at a stretch, humouring all with anecdotes and making the abstruse stuff of easy understanding by explaining it in the light of his own spiritual experiences. Time flew past and it was now late afternoon.
He took his tea and snacks, then accompanied by Bāburām Mahārāj he went for an hour-long evening walk along the Grand Trunk Road. Today he discussed so much with his dear brother disciple.
On the way back, pointing to a spot adjoining the Math precincts, he said, "There, build a Veda Vidyālaya."
Bāburām Mahārāj : "Why, forsooth, a Veda Vidyālaya?"
Swamiji : "It will eradicate superstition."
He returned to the Math. Evening set in. Bāburām Mahārāj went to the Old Temple to perform the vesper service. Swamiji was returning to his own room. He noticed in a ground floor room a torn mosquito net belonging to a brahmachāri. While climbing up the stairs he handed over some money to a bystanding monk and said, "Buy him a new mosquito net."
Written by Sugata Bose
তিরোভাবে স্বামীজী ... ৩
বাইরে ব্রহ্মচারীকে পাহাড়ায় বসিয়ে স্বামীজী বিছানায় ধ্যানে বসলেন | এক ঘন্টা ধ্যান হল | তারপর রাত ৮টা নাগাদ খুব গরম লাগল | তাই ঠাণ্ডা মেঝেতে শুলেন | ব্রহ্মচারীকে বাইরে ওঁর ডাকের জন্য অপেক্ষা করতে বললেন | আরও এক ঘন্টা কেটে গেল | গঙ্গার দিকের জানলা খোলা | ভাগীরথী বয়ে চলেছে | ওপারে দক্ষিনেশ্বরে জগদীশ্বরী যেন হাতছানি দিচ্ছেন | আজ বন্ধ তালা খোলার মাহেন্দ্রক্ষণ উপস্থিত | এবার একদিকে পাশ ফিরে শুলেন | আরও দশ মিনিট | রাত ৯টা ১০ | হঠাৎ দুধের শিশু যেমন কেঁদে ওঠে মায়ের কোলে ঘুমের ঘোরে, তেমনই সামান্য ক্রন্দনধ্বনি বেরোলো ওই শায়িত দেবশিশুর কন্ঠ হতে | দেহটা একবার কেঁপে উঠল | দুটো দীর্ঘ নিশ্বাস পড়ল | তারপর সব স্থির | মাথাটা বালিশ থেকে গড়িয়ে পড়ল মাটিতে | নাশিকায় কিঞ্চিত রক্ত | চোখ খোলা | দৃষ্টি ভ্রূমধ্যে নিবদ্ধ | চোখে রক্তচিহ্ন |
বাইরে দ্বারী ব্রহ্মচারী ক্রন্দনধ্বনি শুনে ঘরের ভেতরে এসে এসব দেখে মঠের বরিষ্ঠ সন্ন্যাসীদের খবর দিলেন | বাবুরাম মহারাজ আর বুড়োগোপাল মহারাজ সত্বর এলেন | মঠে তখন স্বামীজীর গুরুভাইরা আর কেউ উপস্থিত নেই | রাজা মহারাজকে কলকাতায় বলরাম মন্দিরে খবর দেওয়া হল | আরও ভক্তরা সব একে একে জড় হতে লাগলেন | বরাহনগরের নর্থ সাবার্বান হাসপাতাল থেকে প্রায় মধ্যরাত্রে ডাক্তার এসে জবাব দিলেন | শশী মহারাজার বাবা ঈশাণচন্দ্র মুখোপাধ্যায় তন্ত্রসাধনায় সিদ্ধ | তিনি অনেক চেষ্টা করলেন স্বামীজীর মহাসমাধি ভাঙানোর | কিন্তু বিফল হলেন |
মাঝরাতে স্বামী ব্রহ্মানন্দ এসে স্বামীজীর বুকে আঁছড়ে পড়ে কান্নায় ভেঙে পড়ে বিলাপ করলেন, "এতদিন হিমালয়ের আশ্রয়ে ছিলাম | আজ চোখের সামনে থেকে যেন হিমালয় সরে গেল |"
সারারাত কলকাতা ও পার্শ্ববর্তী এলাকা থেকে ভক্ত, সাধু, ব্রহ্মচারী শেষ দর্শনের জন্য আসতে লাগলেন |
সেই রাতে কলকাতায় নিবেদিতা স্বপ্ন দেখলেন শ্রীরামকৃষ্ণ যেন দ্বিতীয়বার দেহ রাখলেন |
অতি প্রত্যূষে স্বামীজীর শিষ্য স্বরূপানন্দ নিবেদিতাকে খবর দিলেন | পত্রপাঠ ভগিনী বেলুড় মঠে এসে স্বামীজীর শায়িত শরীরের সামনে উপস্থিত হলেন | হাতপাখা দিয়ে ঘন্টার পর ঘন্টা বাতাস করতে লাগলেন |
দুপুর একটা নাগাদ স্নাত, চর্চিত শিবশরীরের পূর্ব হতে স্বীয়চিহ্নিত স্থানে দাহকার্য শুরু হল | লোকে লোকারণ্য | কত মানুষ আজ শেষবার মহাদেবের মহাপ্রয়াণপর্ব দেখতে এসেছেন | অথচ, স্বামীজীর কোনো ডাক্তারি ডেথ সার্টিফিকেটের ব্যবস্থা করা গেল না | এর আগে রাজা মহারাজ ওই শায়িত দেবের মরমূর্তির আলোকচিত্র তুলতে দিলেন না কারণ মৃত্যুর নিথর নিস্পন্দ রূপ স্বামীজীর জীবনের নিরন্তর কর্মতরঙ্গের বিপরীতধর্মী |
চিতায় অগ্নিসংযোগ করা হল | গেরুয়া কাপড়ে এখনও যেন সেরূপভাবে অগ্নিস্পর্শ এসে পড়েনি | ব্যথিতপ্রাণ শিষ্যার মনে এক অদ্ভূত ভাবের উদয় হল---"যদি একখণ্ড গেরুয়া কাপড় স্বামীজীর শেষ স্মৃতিরূপে পেতাম !" মুহূর্তে ওই চিতা হতে স্বামীজীর গায়ের এক টুকরো ছিন্ন গেরুয়া কাপড় উড়ে এসে নিবেদিতার পায়ের কাছে পড়ল | সশ্রদ্ধচিত্তে স্বামীকন্যা তা মাথায় ঠেকিয়ে রেখে দিলেন |
অপরাহ্নবেলায় স্বামীজীর মরদেহ সম্পূর্ণ ভস্মীভূত হল |
বেলুড় মঠ খাঁ খাঁ করছে | মহাশূণ্যতা ! ঠাকুরের আরাত্রিক যথারীতি সম্পন্ন হল | ভক্তিগীতির স্পন্দন গঙ্গাবক্ষে অনুরণিত হল কিন্তু হৃদয়ে নিদারুণ শূণ্যতা !
সংবাদপত্রে মৃত্যুসংবাদ পাঠ করে দূরদূরান্তের দেশবাসী স্তব্ধ হলেন শোকে | সুদূর আমেরিকায় সিস্টার ক্রিস্টীন মুহ্যমতী হলেন | বললেন, "স্বামীজী আমায় ইচ্ছা করে বহুদূর পাঠিয়ে দিয়েছিলেন আগে থেকে কারণ উনি জানতেন আমি ওঁকে কিছুতেই যেতে দিতাম না |"
বারো বছর আগে, ১৮৯০ সালে, স্বামীজী যখন পরিব্রাজনের মহাসংকল্প নিয়ে শ্রীশ্রীমায়ের কাছে আশীর্বাদ ভিক্ষা করতে গিয়েছিলেন, তার অব্যবহিত কাল পরেই গঙ্গাধর মহারাজকে মা বলেছিলেন, "নরেন আমাদের মাথার মনি | তুমি ওর সাথে যাও | ওর যাতে খাওয়া পরার কোনো কষ্ট না হয়, তুমি তার দিকে নজর রাখবে |" আজ সেই মা বলে উঠলেন, "নরেন যদি আর কদিন বাঁচত, তো সরকার বাহাদুর ওকে কয়েদ করে রাখত |"
১২ই জুলাই কলকাতার টাউন হলে রবীন্দ্রনাথের সভাপতিত্বে স্বামীজীর স্মরণসভা হল | নিবেদিতা ভাষণ দিলেন | রবীন্দ্রনাথও বললেন | আরও গণ্যমান্য ব্যক্তিরা বক্তব্য রাখলেন |
যা বলা হল না তা স্পন্দিত হল বাংলার বিপ্লবীবুকে | হেমচন্দ্র ঘোষ, অরবিন্দ ঘোষ, যতীন্দ্রনাথ মুখোপাধ্যায় (বাঘা যতীন), বারিন্দ্র ঘোষ, রাসবিহারী বসু, ক্ষুদিরাম বসু, প্রফুল্ল চাকি, পুলীন বিহারী দাস, কানাইলাল দত্ত, সত্যেন বসু, স্বামীজীর ছোট ভাই ভূপেন্দ্রনাথ দত্ত, আরও অগণিত তরুণ তরুণী বিবেকানন্দপ্রজ্বলিত অগ্নিমন্ত্রে দীক্ষিত হয়ে মাতৃভূমির শৃঙ্খলমোচনে ঝাঁপিয়ে পড়লেন | অনুশীলন সমিতি ও যুগান্তরের ন্যায় গুপ্ত সংগঠন গড়ে উঠল | ১৯০৫এ বঙ্গভঙ্গ আন্দোলন বৃটিশ সরকারকে কাঁপিয়ে দিল | ১৯০৮-১৯০৯এর আলিপুর বোমা মামলা স্বাধীনতা সংগ্রামের নতুন দিগন্ত খুলে দিল | এই সবকিছুর পেছনে গভীরে অনুপ্রেরণা ও দিগদর্শন ছিল স্বামীজীর | এও এক দীর্ঘ স্মরণসভা |
বাংলার বিপ্লবীরা স্বামীজীর দ্বারা প্রবুদ্ধ হয়ে পৃথিবীর ইতিহাসে বিপ্লবের এক অনন্য নজির সৃষ্টি করল নিঃস্বার্থপরতার আর চারিত্রিক শুদ্ধতার | এর প্রমাণ ইংরেজ পুলিশ কমিশনর চার্লস টেগার্টের বয়ানে পাওয়া যায় | বৃটিশ গোয়েন্দা বিভাগের ফাইল প্রকাশের পর দেখা গেছে যে স্বামীজী ছিলেন তাদের বিপ্লবকেন্দ্রিক সন্দেহের তালিকায় একেবারে শীর্ষে | ফাইলে লিখছে, "বাংলার প্রত্যেক বিপ্লবীর বাড়ীতে পাওয়া গেছে গীতা ও বিবেকানন্দের পুস্তিকা |"
স্বয়ং নিবেদিতার জীবনেও এবার এলো এক বৈপ্লবিক পরিবর্তন | তিনি কিয়ৎ গুপ্ত, কিয়ৎ ব্যক্তভাবে স্বাধীনতা সংগ্রামে জড়িয়ে পড়লেন যার ফলে রাজা মহারাজের উপদেশে তিনি আনুষ্ঠানিকভাবে রামকৃষ্ণ মঠ ও রামকৃষ্ণ মিশন থেকে নিজেকে সরিয়ে নিলেন |
রচয়িতা : সুগত বসু (Sugata Bose)
আলোকচিত্র : সত্যজিত মুখোপাধ্যায়ের সৌজন্যে
SWAMIJI IN EARTHLY WITHDRAWAL ... 3
Keeping the brahmachāri in vigil, Swamiji sat in meditation on his bed. An hour's meditation. Then around 8 p.m. he felt unduly warm. So, he lay down on the cool floor. He asked the brahmachāri to await his call outside. Another hour passed. The window facing the Ganga was open. Below the Bhāgirathi flowed gently on. From the bank opposite Devi Jagadeeshvari was as if beckoning from Dakshineshwar. Today the grand moment has arrived when the lock will be unlocked at last. Now he lay on one side. Another ten minutes elapse. It is 9.10 p.m. Suddenly, just like a suckling baby cries out in its sleep in its mother's arms, a like cry went out from the throat of this divine babe. The prostrate form on the floor trembled once. Two deep breaths. A shiver. Then all was still. The head rolled over from the pillow on one side to the floor. There was a little blood around the nostrils. The eyes were open. The gaze was fixed on the spot between the brows. The eyes were bloodshot.
The brahmachāri in wait outside, hearing the strange cry, entered the room. Witnessing the scene, he rushed to inform the senior monks. Bāburām Mahārāj and Burogopāl Mahārāj rushed to the spot. No other brother disciple of Swamiji other than these two were then present at the Math. An emissary was sent to inform Rājā Mahārāj who was then residing at Balarām Mandir in Kolkātā. As the news spread, devotees gradually started streaming in. The doctor from the North Suburban Hospital in Barahanagar visited at close to midnight and pronounced that Swamiji was no more. Ishānchandra Mukhopādhyāy, the father of Shashi Mahārāj, was an adept in the Tantras. He desperately tried to revive Swamiji in the belief that Swamiji had passed into samādhi and could be brought back to normalcy. But he failed.
Around midnight Swami Brahmānanda arrived and fell upon the breast of Swamiji in tears, lamenting, "So long we lived in the refuge of the Himālayas. Today it seems as if the Himālayas have moved out of sight."
There was a growing confluence of devotees, monks, novices throughout the night as they flocked to Belur Math to have a last glimpse of Swamiji.
That night in Kolkātā Niveditā dreamt that Sri Ramakrishna had died a second time.
At dawn Swamiji's disciple Swarupānanda reached Niveditā's residence with the sad tidings. Forthwith they rushed to Belur Math. Niveditā arrived at Swamiji's bedside. She sat near his head and started fanning his form hours at a stretch till the body was taken down for a bath in the Ganga, then bedecked ritually with fresh ochre cloth and made ready for the cremation.
Around 1 p.m. the bathed, bedecked Shiva-form was set up on the pyre at the very spot selected by the Swami three days earlier. The pyre was lit. Belur Math was buzzing with people who had thronged to witness the grand departure of the great god Mahādev. And, yet, not a doctor's death certificate could be procured for Swamiji. Earlier Rājā Mahārāj did not allow the photographing of Swamiji's dead body, counting its deathly stillness as incongruous with Swamiji's life of intense activity.
The pyre was set alight. The ochre cloth it seemed had not yet been touched by the tongues of flame. The devastated disciple's heart became filled with a curious final wish---"If only I could get by way of memento a small piece of the ochre cloth adorning Swamiji's form!" At that very moment a severed piece of ochre flew from the pyre and fell near Niveditā's feet. Reverentially she picked it up, touched it to her forehead and kept it.
Late afternoon Swamiji's mortal form was reduced to ashes.
Belur Math seemed barren and lifeless. A great emptiness pervaded it. Thakur's vesper service was duly completed. The vibrations of the vesper songs resonated to the waves of the Ganga but a terrible emptiness pervaded the heart.
Newspaper reports of Swamiji's death stunned the nation. Far away in distant America Sister Christine was immersed in grief. She later recounted, "Swamiji had purposefully sent me far away from him beforehand because he knew that I would never let him leave us."
Twelve years earlier in 1890 when Swamiji, prior to his wanderjahre across the vast landmass of the subcontinent, had visited Holy Mother Sri Sarada Devi to seek her blessings, the latter had exhorted Gangādhar Mahārāj (Swami Akhandananda) thus : "Naren is our crest jewel. You go along with him. You must see to it that Naren never suffers from a dearth of food and clothing." The same mother today said, "Had Naren been alive a few days more, the British Government would have locked him up."
On the 12th of July, 1902 a memorial service to Swamiji was conducted in Kolkātā's Town Hall under the presidency of Rabindranath Tagore. Sister Nivedita, Tagore and other notables spoke on the occasion. Glowing tributes followed the demise of the great one. Much was spoken. What remained unspoken sought eloquence in the daring deeds of the Bengal revolutionaries of the Agni Yug. Hemchandra Ghosh, Aurobindo Ghosh, Jatindranath Mukhopadhyay (Bāghā Jatin), Bārindra Ghosh, Rash Behari Bose, Kshudirām Bose, Prafulla Chāki, Pulin Bihari Das, Kanāilāl Dutta, Satyen Bose, Swamiji's youngest brother Bhupendranāth Dutta and countless other bravehearts plunged into battle against the British, fired by Swamiji's ideals, in their bid to free the motherland from the shackles of alien rule. Seminal secret societies like the Anushilan Samiti and the Jugāntar cropped up which aimed at freeing the motherland using revolutionary violence termed terrorism typically by the occupying British Rāj. The Anti-Partition Movement of Bengal shook the foundations of the British Rāj from 1905 to 1911 till the Partition of Bengal was annulled. The Alipore Bomb Case of 1908-1909 opened up a new chapter in revolutionary activity in India. Behind all this ferment lay the deep inspiration and philosophical guidance that the revolutionaries received at a distance from Swamiji. This also was a prolonged memorial service rendered unto Swamiji.
The Bengal revolutionaries awakened by Swamiji set up a unique instance of revolutionary activity in the history of the world in terms of nobility of purpose and sanctity of character. The proof of this may easily be found in the statements to this effect of Charles Tegart, the then British Police Commissioner of Calcutta (Kolkātā). The later declassification of British Indian Intelligence Files have revealed that Swamiji was on the topmost list of suspects of the British Intelligence in regard to revolutionary activity for India's freedom. The files have stated, "In the house of every revolutionary of Bengal has been found the Geeta and the literature of Vivekananda."
Post the demise of Swamiji there came a revolutionary change in Niveditā's life too. She became progressively involved in revolutionary activity against the colonising British, somewhat covertly and somewhat overtly till it became an imperative on her part to dissociate herself officially from the Ramakrishna Math and the Ramakrishna Mission. This she did at the behest of Swami Brahmānanda, the President of the Ramakrishna Order.
Written by Sugata Bose
Photo : courtesy, Satyajit Mukherjee
No comments:
Post a Comment