Tuesday 25 July 2023

MESSAGES GALORE ... 47


MESSAGES GALORE ... 47


1. ব্রহ্মচর্যবিহীন আধ্যাত্মিকতা ব্যর্থ প্রয়াসমাত্র | এক পাও এগোনো যাবে না | এটি অপ্রিয় সত্য |


2. There must be consistent concentrated propagation of 'The Complete Works of Swami Vivekananda' by erudite monastics of the Ramakrishna Order to dispel the delusion that envelopes common consciousness.


3. I refuse to believe in any scripture or God blindly. Reason must be my guide.


4. Suspension of rationality is not the way to wisdom.


5. Irrational superstition so often garbs itself as doctrinaire faith. That is the seed to human degeneration.


6. The spirit of the law transcends the letter. Man, Thou art the Spirit!


7. This subservience of man to God is debasing his divinity. It is based on his seeming helplessness in the face of mighty Nature. The Vedanta rejects such a supposition at its very insecure foundation.  Shed fear and all such debasing dependence. Affirm your divinity and manifest it in 'every movement of life'.


8. Not always does individual karma affect us but the resolution of karma in phases. Therein lies the hope. Wash off evil karma by good karma and advance towards freedom.


9. Reverence for women is the surest way to attain purity.


10. স্বামীজীর বই পড়ুন |


11. Mother Kali is the Universal Mother, not a demigoddess.


12. So long as man is finite, his conceived God is finite even if he proclaims His infinitude from the top of a tower. As man progresses, his conception of God evolves and approximates his declared infinitude. When man has reached his spiritual Self, he discovers to his wonder that he himself is the God he has thus far worshipped and that infinitude means to be devoid of dimension, free of fetters, to abide in the dimensionless Absolute Existence-Consciousness. Infinity then is neither large nor small but boundless, the Transcendent Reality where these measures count for nothing, for there is no relativity by whose standard one may measure dimensions and assign on infinity such magnitudinal epithets.


13. Not merely Hindu unity but the larger human unity must be our mission.


14. Humanity is a single family that must not be fractured into antithetical religious or political groups.


15. ঠাকুর-স্বামীজীর ভক্তদের প্রতি অনুরোধ, রামকৃষ্ণ-বিবেকানন্দ সাহিত্য পাঠ করুন | তাঁদের ভাব নিজ জীবনে ধারণ করুন, কর্মে, আচরণে পরিস্ফুট করুন | শুধু তাঁদের প্রতিকৃতির প্রতি প্রীতিপ্রদর্শনে সীমিত রাখবেন না ভক্তিকে | চিন্তা করুন, ভাবুন, ভালবাসুন, গভীরভাবে অনুধ্যান করুন, তারপর প্রকাশ করুন সৃজনশীলভাবে তাঁদের প্রতি আপনাদের শ্রদ্ধা | নতুন সাহিত্য রচনা করুন, নতুন জীবন গড়ুন, সমৃদ্ধ করুন এই সর্বসহিষ্ণু উদার, বিশ্বজনীন ভাবধারাকে যা জগৎকল্যাণে নিয়োজিত |


16. Preach the divinity of all and integrate India.


17. The night lamp burns on as I keep writing in the hope that it will awaken souls that are asleep to the deeper realities of life and our existential challenges.


18.

Before you preach the Vedanta be a Brahmajnani. Otherwise, it will be the typical corporate talk dished out which is masked as Vedanta discourse. Also, get your diction right please. Pronunciation matters. So does a concentrated approach marked by gravity of demeanour. Undue levity during discourse may humour a shallow audience but becomes not a preacher of such an abstruse philosophy that demands utmost attention from a discerning audience. 


Photo: The one who did it right in sharp contrast to today's representative.


19. It is not concentrated spirituality now. It is concentrated commerce.


20. Most float on the surface. How many dive to the depths of the being, search its sacred sources for the honeyed essence of life?


21. Endless are the charms of life but they all find fulfilment in the Self.


22. Learn to speak less, think more and feel deep.


23. Then do so. Social media chat has made people garrulous and shallow. Too little impression and too much expression.


24. Fanaticism comes from stupidity.


25. Social media chat has made people garrulous and shallow. Too little impression and too much expression.


26. নিজের ব্রেইনটিকে বন্ধক রাখবেন না | ওটিকে ব্যবহার করুন | আত্মনির্ভরতা আধ্যাত্মিকতার শিখরে ওঠার প্রথম সোপান, আত্মজ্ঞান শেষ লক্ষ্য |


27. অলসের কি আর মুক্তি হয়? অলস মোহান্ধকারেই থাকে |


28. Vedanta need not be preached by resorting to worldly allusions. Preach the pure principle free of such perversion.


29. যে যত ভণ্ড, তার তত ভক্ত |


30. তমোগুণে আলস্য, রজোগুণে কর্মসংগ্রাম, সত্ত্বগুণে সেবা |


31. প্রার্থনা সব সময়ই আত্মপ্রার্থনা |


32. যাঁরা শুধু অন্যকে আক্রমণ করেন, তাঁরা নিজের দোষ কখনও দেখতে পান না | কে বলেন শুধু ইয়োরো-আরব আক্রমণ হয়েছে এ দেশে ? আজও ঘরে ঘরে অভ্যন্তরীণ আক্রমণ হয়েই চলেছে | ভাববার বিষয় |


33. It is Brahma (ब्रह्म), not Bramha (ब्रम्ह), nor Brahman (ब्रह्मन), nor Bramhan (ब्रम्हन).


34. সকলের কল্যাণ হোক! সকল মানুষ শুভবুদ্ধিসম্পন্ন হোক!


35. He is at peace who has surrendered his all to the Lord.


36. শান্তিময় তিনি যিনি ইষ্টে সম্পূর্ণ শরণাগত |


37. অহংকার প্রায়শঃ বিনয়ের বেশ ধারণ করেই আসে |


38. Most are loyal to authority, not to reason.


39. ব্রহ্মচর্য করেও যাঁদের মেয়েলি ভাব দূর হয় না, তাঁরা কি কস্মিনকালেও স্বামীজীর পৌরুষদৃপ্ত ভাবের উত্তরাধিকারি হতে পারবেন ?


39. অবতার করেন আচার্যকে তৈরী আর আচার্য করেন জনসাধারণকে |


40. বাস্তবতা ভাল কিন্তু অতিবাস্তবতা জড়বুদ্ধির লক্ষণ ।


41. The Spirit reigns where communication is communion.


42. Gratitude is a divine gift unto the great. Great souls are grateful.


43. Great souls are those that are grateful.


44. 'Incorrigible' is the word reserved for the modern fanatical devotees of Netaji whose only business is Gandhi-bashing.


45. স্বামীজী যদি যুবক সন্ন্যাসী না হয়ে অশীতিপর সাধু হতেন, তাহলে এই ভাবান্দোলন কি সূচিত হত? তাহলেই ভেবে দেখুন যা ভাবার |


46. কথাটা হরদ্বার, হরিদ্বার নয় | আমাদের ছোটবেলায় স্টেশনে হরদ্বার (Hardwar) লেখা থাকত | বাঙালী তীর্থযাত্রীরা হরিদ্বার বলে বলে বর্তমান প্রচলন করে দিয়েছে | এখন স্টেশনের নাম লেখা তাই হরিদ্বার (Haridwar)---অপভ্রংশ | 'আগন্তুক' ছবিতে এর উল্লেখ আছে |


47. কথাটা ব্রহ্ম, ব্রম্হ নয় | Brah-ma, not Bram-ha.


48. Be brave. Give up effeminacy. Lead lives of purity.


49. Words count for nothing. It is the life that speaks.


50. আবরণ আর আভরণ---এই দুইয়ের ত্যাগে স্বরূপদর্শন |


51. We need to work on the 'Sundaram' principle more as a nation.


52. দেশের মানুষের সৌন্দর্যবোধ কমে যাচ্ছে | ধৈর্য্য কম, অস্থিরতা বেশী, কর্মনৈপুণ্য হ্রাস পাচ্ছে |


53. চলার পথে কাঁটা না কাঁটার পথে চলা ?


54. If reverence be not there, how can education be?


55. Peace is in living in the Lord.


55. From the temporal to the transcendental is the movement of man.


56. ভগবান = ভূমামি


57. ব্রহ্মচর্যের প্রথম প্রকাশ পৌরুষ |


58. They who preach religion are often least religious. They are merely intent on milking the milch cow called the masses.


59. We worship Thakur-Ma-Swamiji. But do we feel their presence in our lives palpably?


60. Let us be radiating centres of peace and love.


61. You cannot in all fairness practise plurality with intolerant exclusive faiths or political ideologies bent upon your destruction.


62. People repeatedly making undue uncivil, unfriendly, unsympathetic, caustic observations just to insult me will be summarily blocked.


63. যাঁরা বিরক্ত করেন ব্যক্তিগত আক্রমণের দ্বারা, অশোভন মন্তব্যের দ্বারা শুধুমাত্র নিজ অহংতৃপ্তির জন্য, তাঁদের নিরস্ত করতে ব্লক করা ছাড়া আর উপায় দেখি না | প্রতিটি কুমন্তব্যের সদুত্তর দেওয়ার না পাই সময়, না আছে প্রবৃত্তি | আবার এ হেন মানুষ লাই পেলে বারে বারে একইভাবে খোঁচা মারতেই থাকেন | অতএব, নিজ শান্তির জন্য ও সময়ের অপব্যবহার বন্ধ করার প্রয়াসে এই ব্লকপদ্ধতি অবলম্বন করা ছাড়া আর উপায় দেখি না | আমি যথেষ্ট ধৈর্য রক্ষা করার পরই, বার বার অশোভন ব্যবহার পাওয়ার পরই এই পদক্ষেপ নিতে বাধ্য হই ও ভবিষ্যতেও হব | অহেতুক বিরক্ত হতে আর ভাল লাগে না | ঠাকুর-মা সকলের কল্যাণ করুন !


64. Better to eat wholesome and work well than fast and be inefficient. Religion consists in fasting on desires and not on food.


65. When scholars taught scripture, there was yet corruption in society. Now that commercial crooks teach so, where are we headed?


66. বিখ্যাত বৈদান্তিকও কিয়দংশে অবিদ্যারূপ, অবিদ্যাশ্রিত, লোকমান্যের বশ, প্রায় অজান্তে মোহবিচ্ছুরণকারী | আত্মসমিক্ষা সহজ নয় কারণ মায়া বিপক্ষে লড়ছেন | বেদান্ত বহুদূর, তত্ত্বজ্ঞান ততোধিক | তাই ঈশ্বরাদিষ্ট হওয়া চাই, চাপরাশ চাই | নচেৎ, প্রচারে বিফলতা অনিবার্য কারণ তা মায়াবর্ধনকারী কর্মে রূপান্তরিত হয় প্রকৃতির অমোঘ নিয়মে |


67. সম্পূর্ণ মায়ারাহিত্য না এলে বেদান্তপ্রচার হয় না |


68. জ্ঞানের সাথে অহংপ্রসূত অজ্ঞান মানুষের মনে এসেই পরে | এরই নাম বিদ্যার অহংকার |


69. All are trapped in the body. The rare one realises the Self whose surface cover it is.


70. বিষয়ের সাথে সংযুক্ত হলে মন প্রায়শঃ বিষবৎ হয় | তখন দোষদৃষ্টি বাড়ে আর অন্যের দোষ দেখিয়ে মানুষ বিকৃত সুখলাভ করেন |


71. এ দেশ চিন্তার জন্য প্রস্তুত নয় এখনও | উত্তম ভোগের প্রয়োজন |


72. ছবির জয়জয়াকার চিন্তার দৈন্যের প্রকাশক |


73. মৃত্যুচিন্তা, অর্থাৎ, ঐহিক জীবনের অনিত্যতাচিন্তা | এইটি প্রতিপলে উপাসনা |


74. In samadhi one does not realise one's unity with Brahman but one dissolves, disappears and Brahman alone in eternal lonesomeness abides, witnessing Itself. Brahman alone realises Brahman ever, multiplicity being rendered an impossible proposition. It is boundless spherical Self-awareness, infinitude of the Bring which is neither big nor small but rounded, spherical, seamless, devoid of dualistic divide. And when in reverse mode the individual magically reappears, a silken faint ego manifests, Vedic mantra in golden letters appears and the Self, now in the interface of the Absolute and the Relative, beholds Itself in all, the spell lasting for two days and two-thirds. Traces of the experience linger for years but the singular event alters consciousness for good and releases the soul from fear, spiritual ignorance and misidentification with the body and the mind. A deeper reality has been apparent and its memory remains with the individual as residuum in truth.


75. An exercise in futility, an act of inconsequence.


76. The due discharge of duty in one's station in life is dharma and the transcendence of all duty in Self-realisation is moksha.


77. We are born blind. We must recover our eye, the divine eye of Self-vision, the third eye of Nataraj.


78. Truthfulness is the foundation of character. One must keep one's word of honour. Only then one may be deemed honourable.


79. Religion like science must be universal in spirit and not sectarian in scope.


80. It hurts to hear people say Sanskrit is a dead language. Study Sanskrit. Encourage your children to do so. Patronise Sanskrit study and help revive the language.


81. The first thing we have to learn is not to shout each other down. Civility demands patient self-restraint before expressing one's view.


82. Too many Urdu words in Hindi. Purity of the language at stake. Learn pure Hindi and speak the language chaste.


83. Why do people shout on television shows all at the same time with the anchor initiating it, encouraging it and sustaining it?


84. Popularity is more often than not the inverse index of truth.


85. Let all Hindus unite! 🕉


86. Where desire is no more, peace is. 🕉


87. Division of any sort weakens Hindu society. Let us seek the common bases of Hinduism, comprehend the same and harmonise to unite.


88. Conversation, not conversion---let this be the motto. Exchange of ideas through mutual study, not loss of identity through conversion.


89. অপসঙ্গ দূর কর | বিদ্যার ভানে অবিদ্যার সংস্রব থেকে সাবধান ! আহার শুদ্ধ হোক | সত্ত্ব শুদ্ধ হোক | তবে পাবে দেবদর্শন, ফিরে পাবে আত্মস্মৃতি, উদ্ভাসিত হবে আত্মসূর্য |


90.

Liberalism that allows proliferation of roguish cult is no liberalism. It is wicked patronising of a worse wickedness. Such cooperation in conspiracy against Hindu interests is the biggest threat to this country that has already endured 1300 plus years of slavery to barbarians.


Written by Sugata Bose


Photo: Guru Gobind Singhji, the tenth Sikh Guru, who galvanised the Sikhs and the Hindus into a fighting unit in defence of the Dharma. That we fail to remember him in gratitude enough is the cause of our sustained national weakness in dealing with the enemies of our civilisation. Maharana Pratap Singh, Guru Tegh Bahadurji, Samarth Ramdas, Chhatrapati Shivaji, Swami Dayananda Saraswati and Swami Vivekananda must be reverentially remembered so that we as a race do not again fall prey to barbaric predators prowling about, seeking our extinction as a civilisation.


91. We must all strive to prevent conversion of Hindus to Islam and Christianity. 🕉


92. Swamiji preached across the length and breadth of India on his return from the West in 1897, addresses which are enshrined in the nation's memory as 'LECTURES FROM COLOMBO TO ALMORA'. The capable Ramakrishna Mission monks must do likewise. The message of Ramakrishna-Vivekananda must spread like wildfire today when humanity itself is threatened on multiple counts with extinction. We, Hindus, need it for our civilisational preservation. The nation needs it for its solidarity which is much threatened by fissiparous tendencies and inner erosion. Humanity needs it in order to harmonise the conflicting forces afflicting it. Ramakrishna-Vivekananda must come alive in the consciousness of the masses.


93. When Swami lectured in Lahore, he did so in his motherland at the very heart-centre of early Aryavarta. Now circumstances have changed but they will change again to restore our civilisation to its pristine integrated purity. Sanatan solidarity in subcontinental civilisational terms will obtain again, and this time for ages to come.


94. অর্থের সাধনাই যদি করা তো সন্ন্যাস নেওয়ার অর্থ কি ? নাকি দুটি অর্থই সমার্থক ? লজ্জা ! নির্লজ্জ অর্থলিপ্সা !


95. ঠাকুর বললেন, "টাকা মাটি, মাটি টাকা |" আর আজ ? সব টাকার দাস !


96. মেরুদণ্ড চাই চরিত্রের | নইলে বৃথা সমাজসেবা | দেশকে দোহন করে দেশসেবা হয় না, আত্মসেবা হয় | আদর্শ খণ্ডিত, তো পচন সূচিত, পতন অবশ্যম্ভাবী | যুগাবতারের মহামন্ত্র 'টাকা মাটি, মাটি টাকা' বিস্মৃত হলে শ্রুতির বিস্মরণও অবশ্য ঘটবে | ব্রহ্মবাণী মুখনিঃসৃত বস্তু নয়, আত্মা হতে উৎসারিত, বিশুদ্ধ চরিত্রে ধৃত, যে চরিত্র কামিনীকাঞ্চন যথার্থ ত্যাগের ওপর ভিত্তিশীল, সঙ্ঘগত প্রতিপত্তিলাভের ওপর নয় | ঘূণ ধরলে সর্বত্র ছড়ায়, তাই অগ্রেই সাবধানতা অবলম্বন আবশ্যক | নচেৎ, ধ্বংস অনিবার্য | যুগাবতারের পুনরাগমনের সময় সমুপস্থিত |


97.

মাত্র একটি স্বরবর্ণবিসর্জনহেতু 'আত্মাপ্রচার' হয়ে উঠেছে 'আত্মপ্রচার' | স্বানুরঞ্জনে রাগ হল ভ্রষ্ট, বৈরাগ্য ব্যাহত হল, স্বর্ণালোক বিশ্লিষ্ট হয়ে শক্তিবিকিরণে হল ক্ষীণ | প্রচার পণ্ড হল |


রচয়িতা : সুগত বসু (Sugata Bose)


আলোকচিত্র : ব্যতিক্রমী প্রচারক বিবেকানন্দ |


98. The stinking rich need donations. The poor farmers commit suicide for want of seed. It is a seedless spirituality today.


99. অধ্যাত্মজীবনে সেবাকর্মের অছিলায় অর্থবুদ্ধি অনর্থের কারণ | সেবাবুদ্ধিতে এত অর্থবুদ্ধির সমাগম হয় কি করে ?


100. I feel discouraged to write about Swami Vivekananda when I see that all that people want is not to read the post but to extend their greetings by way of so many hackneyed reverential expressions. The photograph appended to this post will as well draw a like irrelevant response by all and sundry. It is a lost cause, a barren chase, an exercise in futility.

No comments:

Post a Comment